måndag 4 maj 2009

197

Jag tycker jättemycket om psalmer, det finns så många fina med styrkande och härliga texter, och jag blir glad av att lära mig nya. Jag minns inte att jag sjungit psalm 197 tidigare, men på vigsel i lördags fick jag göra det. Den har samma melodi som "Den blomstertid nu kommer", så sjung ut nu och Tacka för våren...

-Den blida vår är inne
och nytt blir jordens hopp
Ny fröjd får varje sinne
nytt liv får varje knopp
Hur livligt solen strålar
Hur majestätiskt mild
För dödliga hon målar
odödlighetens bild.

-Förskönad nu naturen
står klädd i högtidsdrökt
Vad ljuvlig vällukt, buren
till oss av vindens fläkt.
Vad prakt, vad rikedomar
som skiftar tusenfalt
Se runtomkring dig blommar
och lever, doftar allt.

-ur sky, ur luft och lunder
vi fågelsången hör
Än sker Guds skaparunder
och allting nytt han gör.
Då går vi som i drömmar
på strand och skogens stig
och ur vårt inre strömmar
en lovsång, Gud, till dig.

-Och allt som låg där fruset
i dagar vintergrå
skall löst av himmelsljuset
mot blom och mognad gå.
Vi glädes åt varandra
åt sol och sommartid,
att på Guds jord få vandra
och äga himlens frid.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Anonymous Sara sa...

Tjo, fin bild. Har du gett dem skivorna än?

5 maj 2009 kl. 16:00  
Anonymous Carro sa...

Ja det var en fin psalm! =) Vilken jättemysig blogg du har! Man blir ju helt glad i hjärtat när man tittar in här! =D Tack för att du gav mig adressen! Kul att få följa dig här..! Kram

5 maj 2009 kl. 19:31  
Blogger ellinor sa...

Åh, vilken fin bild! Är det du som har knäppt den?
Ja, allt lever och doftar. I natt drömde jag att det kläcktes 3 lamm här i vårat kök. Jag fick panik. De var helt bongstyriga och sprang efter barnen. Vem ringer man i en sådan situation?
Iaf, våren är här!

6 maj 2009 kl. 12:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida